JONG BEGINNEN
DE KUNSTENAARS
PAK JE KUNST!
Jong Beginnen
2turvenhoog stimuleert en begeleidt makers door het jaar heen om werk te ontwikkelen in ontmoeting met hun doelgroep. Een doorlopende proeftuin waarin kunstenaars en theaters ruimte creëren voor onderzoek op peuterspeelzalen.

In Jong Beginnen werken kunstenaars, peuterspeelzalen en theaters nauw met elkaar samen. Ook de ouders en pedagogisch medewerkers worden betrokken. De beeldend kunstenaars, dansers, theatermakers of muzikanten gaan naar de kinderen toe in de peuterspeelzalen in de wijk, waar ook de ouders van harte welkom zijn om onderzoek te doen naar het werk wat zij maken voor deze doelgroep.

Momenteel wordt er gewerkt in Den Haag i.s.m. het Laaktheater & Stichting JongLeren en in Almere i.s.m. de Schoor, Gemeente Almere en maar liefst 15 zelfstandige kinderopvang organisaties.
Enkele reacties
Verbazingwekkend! Wat wij in een maand doen, krijgen jullie in een halve dag aan betrokkenheid voor elkaar middels simpele saxofoon en dans.
Pedagogisch Medewerker
Kinderen die normaal gesproken niet stil kunnen zitten kijken ademloos toe, en kinderen die normaal stilletjes zitten komen ineens helemaal los.
Pedagogisch Medewerker
Het is zo mooi dat onze kinderen in aanraking kunnen komen met kunstenaars. Zo leren ze dat kunst erbij hoort en leuk is en vinden ze andere manieren om zich te uiten.
Pedagogisch Medewerker
Doordat de kunstenaars ook aan het onderzoeken zijn is het contact met de kinderen, pedagogisch medewerkers en ouders gelijkwaardig. Er worden geen workshops gegeven, er wordt ontmoet en uitgewisseld.
Ontmoeting
Ervaringskunst
Theater
Partners
Ontmoeting
De kinderen worden niet benaderd vanuit een educatief kader, maar ondergaan ontmoetingen met kunstenaars die met hun werk contact maken met de kinderen en focussen op de uitwisseling in het moment.

Hele jonge kinderen hebben een enorme openheid voor theater, beeld, dans en muziek. Niet de logische connectie tussen taal en verhalen is het belangrijkste voor hen, maar juist de enorme sensitiviteit die ze hebben voor atmosferen en stemmingen laten hen de juiste context voelen.
Ervaringskunst
Ook de pedagogisch medewerkers en ouders zijn participanten in dit project. Zij zijn niet alleen de begeleiders en helpers van de kinderen maar de bedoeling is om hen ook, op hun eigen niveau deelgenoot te maken van de kunstervaringen.
Theater
Als afsluiting bezoeken de kinderen, ouders en pedagogische medewerkers een voorstelling en een kunstinstallatie met een workshop in het theater, bijvoorbeeld tijdens 2turvenhoog festival of tijdens de Theaterweek in het Laaktheater.

Het mooie is dat veel ouders niet eens weten waar het theater is en ook zelf nog nooit naar een voorstelling zijn geweest in het theater. Voor de theaters is het een belangrijk moment, omdat zij publiek over de vloer krijgen dat hen nog niet eerder heeft bezocht.
Partners
De oorsprong van het project ligt in Almere. Maar Jong Beginnen draait sinds 2015 ook in Den Haag, waar we een samenwerking hebben met het Laaktheater en Stichting JongLeren.
Prins Bernard Cultuurfonds
De kunstenaars
Lily Kiara
Danser, improvisator
Lily Kiara is danseres en improvisator. Bij 2turvenhoog maakte Lily eerder de proeve 'Speelwoord' en de voorstelling 'Stil (Oewaaa)'. In de nieuwe proeve 'z a c h t j e s' onderzoekt ze samen met contrabassist Rozemarie Heggen hoe ze samen met het publiek stilte kan maken en hoe dat kan terwijl er ook beweging is en soms ook muziek.

Website Lily Kiara

Jasmin Hasler
Theatermaker
Jasmin Hasler maakt als beeldend theatermaker theater voor de allerjongsten. Ze houdt ervan om poëzie te scheppen uit het onzichtbare, het alledaagse, het zintuiglijke, het absolute minimum. Vaak schept ze hieruit een ietwat droomachtige wereld waar je als toeschouwer graag in wilt kruipen.

Website Jasmin Hasler
Sebastiaan Hensen
Interactief Ontwerper / Kunstenaar
Sebastiaan Hensen ontwerpt interactieve installaties. In zijn werk maakt hij gebruik van een combinatie van fysieke interactie en animatie. Hierbij laat ik me onder andere inspireren door object-theater. In mijn onderzoek wil ik me richten op animatie buiten het scherm.
Anne-Beth Schuurmans
Danseres en choreografe
Anne-Beth Schuurmans (1976) is danseres en choreograaf. Sinds 2006 maakt zij eigen werk, sinds 2009 specifiek voor de allerkleinsten en hun volwassen entourage, met een voorkeur voor interdisciplinaire uitwisseling tussen kunstenaars en met publiek. Voordien danste zij bij Truus Bronkhorst & Marien Jongewaard en Danstheater AYA. Samen met Marie-Rose Mayele Venneman vormt ze sinds 2012 Cie sQueezz. In 2020 ontving zij de Prijs Nederlandse Dansdagen Jong Publiek. Samen met Fransien van de Putt publiceerde zij de bundel Interdisciplinaire theater voor de aller- kleinsten. Sinds 2020 assisteert ze de artistiek leider van 2turvenhoog.
Firma Kluit
Schrijver Marije Uijtdehaage & vormgever Arianne van Boxmeer
Firma Kluit bestaat uit schrijver Marije Uijtdehaage en vormgever Arianne van Boxmeer. Zij maken voorstellingen en installaties vanuit tekst en beeld. Daarin tonen zij de werkelijkheid op een andere manier, zodat ook het publiek zich hierover kan verwonderen. In Jong Beginnen onderzoeken zij voor hun nieuwe voorstelling 'Zandhonger' hoe poëtisch en filosofisch je met taal kunt zijn en hoe je met beeld abstract kunt zijn en tegelijk een nieuwe wereld creëert. De makers nemen de peuters mee op ontdekkingstocht door hun zee-wereld om de peuters te inspireren en de inspiratie die zij zelf opdoen te gebruiken in hun maakproces.

Website Firma Kluit
Gerard de Bruyne
Tekenaar
Gerard de Bruyne tekent live. De vorm van de tekening komt op een natuurlijke manier voort uit het moment waarop hij tekent, maar wordt ook bepaald door de doelgroep en opdrachtgever. Tekent hij op een podium voor publiek, dan is het moment van tekenen tegelijkertijd ook het moment van ervaren. Zijn stijl is er een van eenvoud en speelsheid en bevat altijd een element van verrassing.

Website Gerard de Bruyne

Rachel de Boer
(Licht)kunstenaar, poppenspeler en yogadocent
In haar werk met de kinderen combineert Rachel lichaamswerk met beeldende opdrachten. Daarnaast verwerkt ze poppenspel in de workshops. De kinderen komen in beweging door verschillende materialen te laten bewegen. Deze materialen worden dan vervolgens getransformeerd tot poppen.

Website Rachel de Boer
Tessa Zoutendijk
Violiste
Tessa Zoutendijk is violiste, muziek-docent, muziektherapeut, artiest, coach en improvisator. Haar werk beweegt zich tussen lesgeven, workshops geven, bandcoaching, componeren, muziektherapiesessies en heel veel spelen. Met andere muzikanten, dansers en kunstenaars uit andere disciplines.

Website Tessa Zoutendijk



Pak je kunst!
Speciaal voor de pedagogisch medewerkers: een online cursus voor iedereen die werkt met kinderen van 2 t/m 4 jaar met als doel het creatieve zelfvertrouwen te vergroten én inspiratie te geven zodat je je eigen creativiteit in het dagelijkse werk met het jonge kind kan inzetten.
Opbouw van de cursus
We starten de cursus gezamenlijk via Zoom. Tijdens deze eerste online bijeenkomst maak je kennis met Anne-Beth Schuurmans en Nikla Katsburg, de cursusleiders, én met de andere cursisten.

Elke twee weken ontvang je via mail een nieuw filmpje waarin de kunstenaars zich aan je voorstellen. Ze nemen je mee in hun wereld. Zo kun je ontdekken waar zij hun inspiratie vandaan halen en hoe ze daar vervolgens kunst van maken. Na deze kennismaking dagen zij je uit om zelf aan de slag te gaan met een opdracht. De opdrachten kunnen thuis én op de groep uitgevoerd worden.

Van ons ontvang je een notitieboek, een dummie, waar je al jouw bevindingen in op kunt schrijven. Zo werk je aan je eigen inspiratie-boek.

Aan het eind van de cursus plannen we nog een keer een online bijeenkomst voor een reflectiemoment. De kunstenaars zullen hier ook bij aanwezig zijn.
Tijdsinvestering
De filmpjes duren zo'n 5 minuten. De opdrachten die je van de kunstenaars krijgt duren tussen de 5 en 30 minuten en misschien heb je nog wat tijd nodig om je voor te bereiden. Voor elke opdracht heb je twee weken de tijd. Probeer de opdracht tenminste één keer uit te voeren, én, als dat lukt, deze een paar keer te herhalen.
Deel wat je doet
Tijdens de cursus houden we contact met elkaar via WhatsApp. Voor de cursus maken we een aparte WhatsApp-groep aan waarin je vragen kan stellen aan de cursusleiders en je ervaringen en observaties kan delen met de andere cursisten. Zo kan je elkaar inspireren!
Voor wie is deze cursus?
In Almere werkt 2turvenhoog al een aantal jaren samen met peuterspeelzalen in het project Jong Beginnen. Naast het tot stand brengen van een ontmoeting tussen kunstenaars en het jonge kind, is het verbreden en verdiepen van de kennis van kunst voor het jonge kind, één van de onderdelen van dit project. De workshopreeks Pak je kunst! geeft pedagogisch medewerkers een eerste kennismaking en nodigt uit om ook zelf creatieve vaardigheden te ontwikkelen om deze te kunnen toepassen in het dagelijkse werk met deze jonge doelgroep.
Meedoen?
Ben je nog geen partner van ons in Jong Beginnen, maar zou je deze workshopreeks wel graag willen aanbieden aan jouw team of medewerkers? Neem dan contact op met Nikla Kastburg via info@2turvenhoog.nl.