Floriade
In coproductie met jeugdtheatergezelschap BonteHond verzorgt 2turvenhoog tijdens Floriade 2022 een gedeelte van het kindereiland Utopia.
Welkom op kindereiland Utopia
Op 14 april 2022 opent Floriade haar poorten een half jaar lang in Almere. Je ontdekt hier oplossingen van innovators uit binnen- en buitenland die onze steden leuker, mooier en duurzamer maken. En je geniet van de geur en kleur van bloemen, planten, groenten en fruit.

In coproductie met jeugdtheatergezelschap BonteHond verzorgen wij een gedeelte van het kindereiland Utopia. BonteHond speelt in het bostheater de voorstelling Red de Wereld en 2turvenhoog presenteert 't Trotse Bos.

Vijf kunstenaars in samenwerking met 2turvenhoog dagen je uit om via je zintuigen te ervaren hoe we onderdeel zijn van het onzichtbare, natuurlijke netwerk. Hoe ervaren we de natuur? Staan we er los van, staan we erboven of zijn we er onderdeel van?
Proef de zilte tranen van The Weeping Greenhouse van Ronald van der Meijs die naarmate de zon harder schijnt steeds intenser worden of bespeel de Klinkboom van Annabel Schouten en maak de compositie van het bos hoorbaar. Ontdek het geheugen van het slib en ruik de Zuiderzee die hier
nog steeds aanwezig is, in Mare Memoria van de Onkruidenier. Bezoek en ontmoet de oudste bewoner van het Floriadeterrein; 'Wil', in het bomelaarhuisje van Bianca Lurvink. Zie je hem
verderop in het bos? En als je dan de weg kwijt bent dan vind je die altijd weer terug door Wortel_Net, waarmee Marloeke van der Vlugt het onzichtbare zichtbaar heeft gemaakt.
Hoe staan we in relatie tot elkaar en tot alles wat ons omringt? De natuur geeft ons van alles en wat geven wij terug? We zijn afhankelijk van de natuur en we zijn er onderdeel van.

Wees nieuwsgierig, laat je prikkelen-aanwakkeren-uitdagen en provoceren. Beleef de kunstwerken niet met je hoofd maar met je zintuigen en ervaar dat je onderdeel bent van het geheel.

't Trotse Bos is voor kinderen en volwassenen om samen te beleven.
De kunstinstallaties
Ronald van der Meijs
De hangende plantenkas refereert aan de opwarming van de aarde en brengt een geluid compositie van blokfluiten die van toonhoogte veranderen door waterdruppelaars. Door zonne-energie hoor je jammerende tonen en druppelen er tranen van verdriet.

In het werk van Ronald van der Meijs zijn natuurlijke processen onderdeel en onderwerp, dat zich afspeelt rond de spanning tussen mens en machine, cultuur en natuur. In zijn werk onderzoekt hij hoe de mens zich door middel van technologie tot de natuur verhoudt. In onze tijd is er nauwelijks
nog een aspect van het dagelijkse leven te vinden dat niet op de een of andere manier mede vorm krijgt door technologie. Natuur en cultuur zijn volkomen verweven.
Wat betekent dat voor de toestand van de mensen die in deze technologische wereld leven?
Kunstenaarscollectief de Onkruidenier
In het werk van de Onkruidenier worden feiten en ficties uit het aquatische landschap van Almere op multizintuigelijke wijze geactiveerd. Mare Memoria transformeert een zilte herinnering aan de Zuiderzee tot een reëel toekomstscenario voor de mens.

Collectief de Onkruidenier onderzoekt historische, culturele en potentiële transformaties van de natuur en haar mogelijkheden de mens te evolueren. Zij doen – vaak in gezamenlijkheid met publiek – veldwerk, verzamelen planten, de verhalen en geschiedenissen die daaraan verbonden zijn, en speculeren over aquatische cultuur om tot nieuwe interpretaties te komen over de relatie tussen mens en natuur, zowel boven als onder de zeespiegel. Een belangrijke rol hierbij speelt het bevragen van systemen. In de ontwikkeling van hun werk zorgen interacties met publiek en experts zoals boeren, bewoners en wetenschappers voor nieuwe verhalen.
Bianca Lurvink
Welkom bij Wil thuis! We nemen u graag mee door de geschiedenis van 'Wil'. Van zee naar zand, van geboorte tot dood, van eerste wortelscheut naar groen blad, van knagende bever naar de hand van de mens, van verleden naar heden en naar de toekomst.

Als allrounder is Bianca (1995) onder te verdelen in een interactieve performance designer, designer, dramaturg, publieksregisseur en experience maker.
Bianca zoekt in haar werk naar het ongrijpbare, de fractie van een seconde, die het publiek ervaart door middel van een performance, installatie of beleving. In haar werk als interactief performance designer weet ze ook nieuwe performance technologie te verbinden in een beleving voor zowel publiek als performers.
Annabel Schouten
De boom wordt omgeven door een rondvormige marimba waarvan de klank over tijd veranderd door neerslag en verwering. Het instrument benadrukt het vergankelijke karakter van het leven, alles is voortdurend in beweging. En beweging maakt geluid!

Annabel Schouten (1999) is een kunstenaar die werkt met muziek, geluid, performancekunst, beeldend werk en poëzie. Ze bevraagt het leven en verkent daarmee het leven om haar heen. (In) de natuur zijn werd een onderdeel van haar praktijk. Het werk gaat over haar relatie met de natuur. Hoe je onderdeel wordt van de natuur. In haar optredens gebruikt ze subtiele akoestische klanken om een natuurlijke sfeer te creëren. Binnen deze sferen werken beweging en stilte als één geheel samen. Ze gebruikt de viool, haar stem en indien nodig andere klanken die levend aanvoelen.
Marloeke van der Vlugt
Bomen dragen kennis in hun wortels, die onder de grond zijn verbonden. Zo communiceren ze met elkaar, en met de bewoners en bezoekers van dit bos. Wortel_Net versmelt takken, wortels, draden en lichaamsdelen in een poging om dit netwerk te ervaren.

Marloeke van der Vlugt is een Nederlandse, multidisciplinaire kunstenaar/onderzoeker met een achtergrond in performance en scenografie. Haar werk is tentoongesteld en gespeeld in vele (inter)nationale galeries en theaters. In 2015 kwam haar boek Performance as Interface | Interface as uit; een persoonlijke reflectie op zes jaar artistiek werk waarin ze haar leven in een genetwerkte wereld en de invloed op het lichaam onderzoekt. Ze doceert aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en is daar tevens onderzoeker bij het lectoraat Performatieve Maakprocessen. In 2020 begon ze haar PhD project waarin ze onderzoek doet naar 'aanraken' binnen artistieke maakprocessen.